obslugapacjenta pl asertywnosc definicje - Asertywność z pacjentem

Celem głównym szkolenia jest poznanie, przećwiczenie, i umiejętne wykorzystywanie techniki polegającej na zastosowaniu określonej sekwencji pytań umożliwiających poznanie potrzeb klienta. W efekcie osoby uczestniczące w warsztacie posiądą umiejętność poznawania rzeczywistych potrzeb klienta i jednocześnie będą potrafiły wzbudzić w nim przekonanie o słuszności sugerowanego przez siebie rozwiązania biznesowego. Aby takie rozwiązania były możliwe, bardzo ważnym elementem szkolenia jest praca nad asertywnością uczestników. Nabycie poczucia samego siebie i wiary we własne siły i potencjał, rozpoznawania potrzeb u ludzi, preferencji działania i obaw.

Szkolenie przeznaczone jest dla:

  • pracowników aptek,
  • pracowników rejestracji w placówkach opieki medycznej.

Blok wstępny

  • cele szkolenia
  • reguły pracy podczas szkolenia

Asertywność

  • definicja asertywności
  • jakie przyjmujemy postawy (agresywna, asertywna, uległa)
  • test – jaką postawę przyjmuję wobec innych
  • korzyści z bycia asertywnym
  • praca nad poczuciem własnej wartości
  • mapa asertywności
  • pięć praw osobistych wg Herberta Fensterheima

Asertywność w kontaktach z pacjentami

  • moje prawa w kontakcie z pacjentami
  • komunikat JA
  • miękko do ludzi twardo do problemu (sprawy)
  • test – czy jestem asertywny

Techniki asertywne

  • jak asertywnie odmówić pacjentowi
  • technika zdartej płyty czyli wielokrotne odmawiania pacjentowi
  • jak asertywnie reagować na zastrzeżenia pacjenta
  • zamiana oceny na opinie
  • zamglanie
  • techniki stawiana granic wobec agresywnych pacjentów
  • demaskowanie aluzji pacjenta
  • uprzedzanie krytyki

Komunikacja asertywna

  • jak udzielać informacji pacjentowi
  • mowa ciała osoby asertywnej

Podczas szkolenia uczestnicy:

  • nauczą się rozumieć mechanizmy własnych postaw i zachowań,
  • nauczą się asertywnie komunikować się i asertywnie wyrażać myśli, żądania i polecenia,
  • nauczą się parafrazować i unikać skrótów myślowych,
  • nauczą się być czujnym na manipulacje i szantaże emocjonalne,
  • nauczą się bronić własnych praw przy poszanowaniu praw innych ludzi,
  • nauczą się rozpoznawać i stosować postawy asertywne w różnych sytuacjach społecznych.